Feg och bekväm, that's me!

Gah. Har jobbat dag idag och inser hur trött man kommer att vara när man är inne i ekorrhjulet och jobbar, hämtar och lämnar på förskolan, lagar mat, tvättar, diskar.... Detta ljuvliga liv att gå och strosa är inte helt fel. Även om det så klart blir en aning segt i längden. Det perfekta vore verkligen att jobba 50 % (givetvis med full lön) och sedan vara hemma 50 % (givetvis med extra shoppingbidrag från staten.)

Varför måste man då jobba så himla mycket? Varför vinner aldrig jag på Lotto? (För att jag aldrig spelar på Lotto? Vaddå? Måste man spela för att vinna? Orättvist!) Varför gifte inte jag mig med en miljonär? Varför är inte JAG miljonär? Varför kan inte jag komma på en asbra uppfinning som ingen annan har kommit på och typ tjäna multum på detta.

Men jag vet hur det skulle vara om jag kom på den superbra grejen. Jag skulle ändå aldrig orka ta tag i det hela och styra upp allt kring det för att kunna tjäna några pengar. Jag är bekväm och vill ha trygghet. Alldeles för feg och lat för att starta ett eget företag och jobba som bara den för att bli riktigt vinstdrivande. Feg och bekväm, that's me.

Så det är väl bara att hugga tag i kneget och inse att man banne mig är en riktig knegare trots att man är akademiker. Som en USKA på jobbet föreslog: "Vi kunde ju egentligen också dela mediciner och sådant. Man behöver ju inte gå någon utbildning för att lära sig sådana saker. Om man får göra en sak tillräckligt mycket så lär man ju sig ändå." Varav en Ssk fyller i med (på allvar): "Ja, det är faktiskt väldigt löjligt. Allt ska man ha på papper idag, det är det enda som är viktigt."

Suck. Konstigt att vi aldrig kan höja våra löner? När vi själva sitter och säger att det är löjligt med utbildning och att vem som helst kan uträtta våra arbetsuppgifter utan utbildning. Varför läsa på Universitetet liksom?

Nä, ibland önskar man att man valt något annat jobb. Fast på nåt sätt gillar jag ju ändå mitt jobb... det är liksom något mer än ett jobb... ett livsval.... ett KALL! ; )

-mami-


Kommentarer
Mamma

And that's me...



Allvarligt; vad är det för fel på sjuksköterskor och lärare - hålla på och nedvärdera sig själva och ändå tycka att lönen är usel... (Borde ta och prata med den där ssk!)

Fast det gäller ju inte dig och mig, VI vet ju att vi kan och är värda en hel del. ; P Synd bara att inte våra chefer törs/kan (?) belöna goda arbetsinsatser...



Men kom igen nu, inte är väl du feg och bekväm? Ovan och ovetande om företag, kanske, men sånt går ju att rätta till! = )

2011-05-19 @ 22:40:23
mami

Jo, jag är banne mig väldigt feg! Kanske inte så bekväm - jag kan jobba på hårt som bara den. Men feg och vill ha trygghet. En stabil anställning på landstinget, jajemän!



Ssk och lärare är också banne mig j-t fega. Vi vågar inte lämna jobben och komma tillbaks när lönerna är mer korrekta. Och arbetsbelastningen mer acceptabel. På mitt jobb tycker cheferna att det är okej att personer inte orkar med jobbet - men då ska de gå ner i procent, för det är dem det är fel på, inte på arbetet! Hurra för ssk i Finland som mass-sa-upp-sig p.g.a. usla löner!

2011-05-25 @ 21:07:32
URL: http://mamiforlife.blogg.se/
Mamma

Jo, du har nog rätt! Jag är i alla fall feg - eller bekväm - eller så behöver jag någon som sparkar mig lite i baken och säger "Kom igen nu, du kan!"



Fast, det ÄR ju roligt och viktigt och faktiskt utvecklande att vara lärare. = )



Behöver DU någon som sparkar dig i baken så kan jag väl ställa upp...



2011-05-27 @ 18:09:26
mami

Ja, sparka mig i baken om jag blir en riktig bitterkärring som hatar alla patienter. Då är jag på fel plats. Men som det ser ut nu så ska det bli kul med nya jobbet i höst! För det var väl utvecklande och kul att vara lärare...? ; ) Även om jag bara är adjungerad..

2011-05-27 @ 20:06:26
URL: http://mamiforlife.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

mamiforlife

En blogg om livet som mamma till mina pojkar!

RSS 2.0