Tänder på gång (NOT)

Suck och stön!

Junior har betett sig lite annorlunda den sista tiden - gnällig, varm och matvägrar. Detta såg jag som tydliga tecken på att nu ÄR det tänder på gång! Här har det smärtlindrats och lagats specialmat (läs: givits fruktpuré) till lunch de sista dagarna, i väntan på att de första gaddarna ska dyka upp! I morse tittade jag med spänd förväntan in i lille gossens mun. Inga tänder. Bara en härlig gom á gamla Elsa utan löständerna på plats.

Junior har lurat oss. Det är inga tänder på gång. Han har dock beslutat sig för att han inte vill bli matad längre. Jag själv hade kanske tyckt att det hade varit lite smidigt av honom att vägra bli matad EFTER att han lärt sig att äta själv - men sådana petitesser hindrar inte vår son från att leva ut sin övertygelse. Å nej. Jag gjorde mumsig risgrynsgröt till frukost (kokad på kokosmjölk) men junior vägrade att öppna sin lilla söta mun när jag trugade med skeden. Nehe. "Men ät själv då" tyckte jag, och klädde på junior den nya haklappen med långa ärmar från IKEA. Så där, nu kunde han sitta och kladda bäst han ville. Två minuter satt en nöjd junior och doppade fingrarna i gröten och bara myste. Jag började att göra frukost till mig själv under tiden. "SPLASH!" hörs och jag vänder mig om och ser junior titta över kanten på stolen. På golvet ligger grötskålen så fint upp och ner. Gröt överallt. Jag tycker att man borde informera på föräldrautbildningen att man som förälder aldrig mer får äta själv, det är alltid något annat som kommer ivägen. Kunde vara bra att få förbereda sig på detta menar jag.

Till slut, efter mycket torkande med den bästa produkten någonsin - hushållspapper (OBS! Vitt och tjockt) fick jag skära upp små stavar av leverpastejsmörgås till junior som han glatt mumsade i sig. Han kan nämligen inte stoppa in små bitar mat i munnen (men en sån där vit krok med spik i som håller fast sladdar i väggen gick bra minsann, den satt han och tuggade på igår), det måste vara avlånga bitar. Så just nu sitter jag och funderar på vad man ska mata min lille junior med. En tandlös bebis på 10 månader som inte kan tugga hårda saker och som bara äter mat som är format som stavar. Någon som har några idéer?

-mami-


Kommentarer
A

Har inget förslag på avlång mat, men däremot tänkte jag på skålproblemet: Finns det inte skålar med en sån där sugproppsfot som hindrar barnet från att dänga dem i golvet? Eller var det någon obskyr 90-talsföreteelse som aldrig slog igenom riktigt? (Eller har jag bara drömt det?)

2011-01-24 @ 15:00:28
URL: http://ringtail.wordpress.com
mami

Har också tänkt på sugproppsskål, men han har leksak med sugpropp som INTE fastnar i bordet så jag är rädd för att skålen inte heller kommer att göra det.. : (

2011-01-24 @ 15:23:26
URL: http://mamiforlife.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

mamiforlife

En blogg om livet som mamma till mina pojkar!

RSS 2.0