Sover han/hon om nätterna?

Bebisars sömn. Ett SÅ hett ämne. Och för en förälder som har barn som sover dåligt om nätterna finns det inget mer provocerande än att höra om hur BRA andras barn sover. Och det snappar man upp rätt fort. Man har som en slags inbyggd mottagare i örat som registerar meningar som innehåller orden "sömn" "bra" och "hela natten". Och visst, jag unnar självklart alla som får sova om nätterna det, självklart, men jag bli ju så förbannat a v u n d s j u k!

Jag och väninnan (som tur i oturen har en son som inte heller sover så himla bra, så är vi två i alla fall) pratade om föräldrar som har barn som sover hela natten. Jag tror för det första inte att de riktigt förstår hur bra de har det. Men men. Det vi pratade om som jag ska försöka komma fram till nu är att vissa föräldrar som har barn som sover hela natten SKRYTER om det, som för att få oss stackare med svarta påsar under ögonen att må ÄNNU sämre än vad vi redan gör. För som alla bra föräldrar lägger vi så klart skulden på oss själva när våra barn inte följer mallen för "det perfekta barnet." Dessa kommentarer har hörts, i verkliga livet, från självbelåtna utsövda föräldrar:

"Vi VÄCKER ju vårt barn på morgonen vid klockan nio, vi tycker att vi KAN ju inte låta det sova längre då!" (kommentar som yttrats oprovocerat, utan att någon ens frågat om dennes barn sover bra på nätterna) Detta är för övrigt en fråga som man får i princip varje gång någon vill veta hur det går med ens barn: Sover han/hon om nätterna?

"Vårt barn VILL BARA sova i sin säng. Vi KAN inte får det att sova hos oss, om vi nu skulle vilja det!" (kommentar som yttrats i en diskussion gällande att ha eller inte ha barnen i sin egen säng.)

Nu förstår (till och med med min trötta hjärna) jag att dessa föräldrar säkert inte menar något illa med dessa kommentarer. Men om man har en unge som inte sover tar man illa vid sig (ungefär som att en fet person tar illa vid sig när smala sussie sitter och klämmer på sina inbillade valkar och säger att hon är tjock.) För att man blir så a v u n d s j u k. Och så undrar man så klart vad man har gjort för fel. Varför sover inte mitt barn hela natten? Det stod ju i brevet från babycenter när bebisen var tre månader att den nu skulle börja sova hela nätterna.

Jag är helt besatt av sömn. Eller av att få sova rättare sagt.

Men min unge är i alla fall väldigt bra på andra saker än att sova hela nätterna. Han dreglar kopiösa mängder. Det är han bra på, att producera saliv. Sen är han jättebra på att göra en glad när man är trött p.g.a. all sömnbrist för han är nästan ALLTID glad! En liten solstråle och virvelvind som jag älskar mest av allt i hela världen.

-mami-


Kommentarer
Rebecka

Åh jag känner mig lite träffad.. Förstår hur jobbigt du haft och har det! Men jag tror min lilla har sovit så mycket på grund av att hon aldrig fått vara frisk. Där har vi haft vårt lilla helvete. Men hoppas han börjar sova snart! Åh tre kilo? Kanske är nåt för mig. Berätta! Haha jag har 4 kilo kvar nu men känner som du, träning vore ingen dum ide. Kram till er

2011-01-17 @ 23:03:09
URL: http://booboo.
mami

Men hjärtat! Inte behöver DU känna dig träffad, ni har ju haft otroligt kämpigt på så många andra sätt! Är så trött bara :-)

2011-01-18 @ 20:49:44
URL: http://mamiforlife.blogg.se/
Amelias mamma.

Jag förstår att du är trött...Ni får försöka se om liten kan sova borta en natt så du får sova ut riktigt ordentligt. ( om det funkar! )

Jag är trött på förkylningar.Bläääääää!

2011-01-18 @ 20:54:40
URL: http://booboo.blogg.se/
Amelias mamma.Re

2011-01-18 @ 21:02:36
URL: http://booboo.blogg.se/
Amelias mamma

Gör du egna soppor bara?Eller?

Joo men börjar tröttna på den haha. Vet du hur sugen jag är på lösgodis?haha

Kramar till er

2011-01-18 @ 21:03:30
URL: http://booboo.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

mamiforlife

En blogg om livet som mamma till mina pojkar!

RSS 2.0