Sensationella händelser!

Nu ni! NU ni! Det här tror ni väl inte på! Men jag har inte ammat junior i natt!!! (Fanfar)

Han somnade ju igår utan nappen och jag satt och läste på FL och på nätet om olika metoder för att få de små att sova, fick stöd och tips från andra föräldrar i samma situation. Hittade in på Berndt Eckerbergs sida om den beryktade 5-minuters-metoden (som han hellre kallar för somna-själv-metoden) och läste, trots att jag hade förutfattade meningar om att metoden i princip innebar barnmisshandel. Men som sagt, jag läste själv och tyckte att det lät självklart och vettigt! Och argumenten om att det är MINST lika hemskt att ha en övertrött förälder som inte har tålamod varken natt eller dag som för bebisen att skrika lite känns också helt självklart. För jag orkar inte längre vara en bra mamma.

Så jag bestämde mig. Jag tänkte inte amma junior förrän på morgonen. Och jag/vi orkade! Han har vaknat exakt lika ofta som vanligt, men jag tog inte upp honom och ammade honom. vi lät honom ligga kvar i sin säng och när han skrek upprepade vi bara "sov så gott", typ. Han somnade om själv, utan att bli ammad, utan napp, i sin egen säng, varje gång. Skrek ca 5-6 minuter varje gång. Endast EN gång skrek han ca 15 minuter och var RIKTIGT ledsen... DÅ var det tungt att hålla ut. När tårarna rann ner för hans små söta kinder... Jag gick till honom och klappade lite på honom då för att lugn honom och han blev så glad när jag kom dit, sken med hela ansiktet! Och när jag gick började han att gråta... Men han somnade själv efter detta också!

Summa summarum är jag MINST lika trött som övriga nätter med jag är SÅ GLAD! Han klarar sig utan att äta på natten! Nu ska vi bara upprepa detta så att han kan somna om själv på nätterna utan att skrika och väcka oss också! Undrar hur lång tid det tar? Helst vill man ju att han ska sova redan i natt... ; P

-mami-


Kommentarer
A

Härligt! Jag tror (totalt okvalificerade gissningar från min sida, naturligtvis) att han kommer sluta vakna så ofta om ett par dygn, när han märker att det inte händer något intressant på¨nätterna.

Håller tummarna för att ni snart får sova mer!

2010-09-23 @ 12:07:40
URL: http://ringtail.wordpress.com
A

...och naturligtvis tänkte jag på dig och sömnproblemen när jag såg den här (förlåååt!) http://www.giftfinder.ie/product_images/g/i_had_a_mind_once__65088.jpg

2010-09-23 @ 14:02:05
URL: http://ringtail.wordpress.com
mami

Ha ha! Klockren bild ju! Måste nästan lägga in den på bloggen ; ) Jag hoppas också att det bara tar ett par nätter..och inte flera veckor!

2010-09-23 @ 18:25:02
URL: http://mamiforlife.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

mamiforlife

En blogg om livet som mamma till mina pojkar!

RSS 2.0