Den stora förvandlingen

Man förvandlas sakta men säkert när man fått barn. Det kommer liksom smygande. Man prioriterar annorlunda helt plötsligt. Man gör avkall på sina principer.

Jag är en pedant. Jag vill ha ordning och reda (och gärna pengar på fredag - varje fredag!). Nu måste jag tyvärr tulla på mina principer när det gäller ordning.

Jag har till min fasa upptäckt att jag inte hinner vika all tvätt så omsorgsfullt som jag tidigare alltid gjort. Nu står jag och slafsar ihop kläderna, vänder inte tillbaks T-shirtar som är på avigan, utan viker bara ihop dem som de är!!! Fasa! Trycker ner dem i klädlådorna - det är ju ändå oreda som man inte ser hela tiden... Och innan jag fick barn var jag så nitisk att jag ville ha en T-shirt-vikare (som Sheldon i The Big Bang theory har) så att alla karlns T-shirtar låg givakt i skåpet, uppraddade i prydliga längor a la kinesisk armé.

Mangla är också något jag numera bara drömmer om. Sängkläderna vikes nu för tiden ihop som de är efter torkning med vedervärdiga skrynklor och knölar som resultat. Inte skönt att sova på.

Städning... Förr var det storstädning en gång i veckan. Alla rengörningsmedel och trasor skulle fram. Möbelpolishen gick varm på alla ytor som inte var tygbeklädda. Alltning glänste! Och stressnivåerna steg till skyarna när någon spillde på mitt nybonade golv (en hemlig blandning av golvmedel som fick golven att stråla som en nypolerad isbana). Nu är golven täckta av juniors speciella blandning (inte så hemlig) gjord av saliv, kräks och lite matrester. Kladdiga fläckar lite här och var där mitt hår (som jag fortfarande fäller i stora mängder) gärna fastnar. Om jag svabbar golven varannan veckan är jag glad!

Utseendet är också något som inte längre prioriteras. Man är ju bara morsa, går hemma och strosar om dagarna. Och ska man iväg tar det en sju-j-a tid att packa alla saker som måste med, klä på junior och skynda iväg innan kläderna är nerspydda igen eller genomdränkta av dreggel. Så man fixar sig optimalt lite. Typ deo under armarna - något som jag ALDRIG skulle kunna avstå från! (Är smått beroende av deodorant). Sätter upp håret (som jag för övrig inte klippt sedan februari om man bortser från att jag själv högg några tag med saxen förra veckan.. och det tycker jag vi gör). Smink? Smycken? Kläder utan spyor? Höga klackar? Finns det? Bekväma kläder och skor gäller tydligen nu. Försöker i alla fall ta de kläder med MINST kräks på.

Men har som tur är lärt mig snabbknep av en make up-artist som räddar mig från att väcka allt för mycket avsmak när jag ger mig ut bland folk: concealer under ögonen, böja ögonfransarna, lite rouge på kinderna och avsluta med lite läppglans! Fort går det, och man ser faktiskt lite mindre anskrämlig ut. Alltid något.

Men någon gång, NÅGON gång kanske man kan få ta på sig lite snygga kläder, sminka upp sig lite, ett par riktigt high heels och sedan ge lägenheten en riktigt omgång med möbelpolishen igen? Man kan väl få drömma i allafall? ; P


T-shirt folder från www.flipfold.com

-mami-


Kommentarer
A

Alltså. Jag är egentligen inte städ-nitisk överhuvudtaget....men: Våra garderober ser ut som om någon har sprängt en bomb där inne. Vi viker ingenting och det går inte att hitta något man letar efter utan att gräva som en mullvad. Nu jäklar. Jag ska bli Sheldon. Jag ska skaffa en sån där klädvikare. Beställer en imorgon. Tack för tipset om sidan!

2010-10-20 @ 09:22:55
URL: http://ringtail.wordpress.com
mami

Gud vad avundsjuk jag blir!!!!! Hoppas att den är bra - återkoppla hur den fungerar!!! = )

2010-10-20 @ 10:50:48
URL: http://mamiforlife.blogg.se/
Jennifer

http://www.buttericksedge.se/product.html/kladvikare?

2010-10-28 @ 14:31:06
URL: http://www.buttericksedge.se
mami

Tack för länken till klädvikaren!!! Ska givetvis beställa en! Billig var den ju också!!! = )

2010-10-28 @ 15:09:16
URL: http://mamiforlife.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

mamiforlife

En blogg om livet som mamma till mina pojkar!

RSS 2.0