En typisk dag

En ljuvlig natt natt natt... tralalaa! Junior sov från 19.00 till 03.30. Skrek till, jag sa "det är natt, du ska sooooovaaaaa" med min magiska röst. Junior somnade om. Sov till 06.00. Jag försökte igen: "det är naaaaaaatt, du ska soooovaaaaaa". Men icke. Junior var (förståeligt) vrålhungrig. Ammade honom. Han somnade om i sin säng till 08.00. Gött!

Man är ju mer människa de dagar man fått sova. Orkar vara en glad mamma. Orkar vara en tålmodig mamma. Orkar leka, sjunga, busa och skoja. Roligare för alla helt enkelt!

Men jisses vad smidigt det har varit att amma, upptäcker jag nu när junior har börjat att äta också... Förr hade man ju med sig maten, han åt när han käne för det... Nu är vardagen mer inrutad.. En typisk dag:

07.00 God morgon! Ammar.
09.00 Gröt (EnaGo mjölkfria äppelgröt med vanilj) Mums! Ammar.
9.30-10.30 Sova
11.15 Mat (typ kyckling med grönsaker) + fruktpuré. Ammar.
13.00-14.00 Sova
14.00 Mellanmål (typ fruktbägare). Ammar.
16.00-17.00 Sova
17.00 "Middag" (typ banan, fruktpuré eller dyl). Ammar. (Äter ännu inte två mål "riktig" mat).
19.00 Gröt (Sempers mjölkfria risgröt + fruktpuré) Mums! Ammar.
19.30 God natt!

Det blir många mål och några tupplurar. Man hinner ju inte så mycket emellan. Alltså måste man tänka på att ta med sig käk dit man ska. Och junior har inte världens bästa bordsskick ännu. Så det kan bli VÄLDIGT kladdigt när han äter... Men det är bara att inse att det är en ny fas i vår vardag som vi måste vänja oss vid helt enkelt!

-mami-


Kommentarer
A

Tur att det finns burkmat iallafall! Annars hade du fått lägga till:

16.00-17.00 Kokar osaltad barnmat, purear och fryser in i små burkar medan J sover.



;-)

2010-10-03 @ 12:14:51
URL: http://ringtail.wordpress.com
mami

Not a chance!!! Måste ju hinna blogga och få min dagliga dos av FL ; P

2010-10-03 @ 16:21:39
URL: http://mamiforlife.blogg.se/
Mamma

Och så går det fortare om maten inte är fryst när den väl ska ätas...

Snart kan du nog också börja dra ner lite på amningen. När är nästa vägning? Eller blir det måttband som får avgöra när den lille kladdige charmören har blivit "en lagom tjock man i sin bästa månad" (travesti på Karlsson på taket);-)

2010-10-03 @ 17:12:10
mami

Jo, jag borde nog dra ner på amningen. Men BVC-ssk tyckte att man skulle vänta med att byta ut amning mot mat vid 7-8 mån.. Jag vet inte. Det är så smidigt, eftersom att han inte dricker vatten..eller välling. Vägning i slutet av månaden, som avgör om han är en lagom tjock karl i sina bästa månader! ; P

2010-10-03 @ 19:47:47
URL: http://mamiforlife.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

mamiforlife

En blogg om livet som mamma till mina pojkar!

RSS 2.0