Den stora frågan

BVC idag. Extra koll eftersom att junior inte gått upp så mycket i vikt på sista invägningen. Idag, 7 månader gammal (imorgon egentligen): 8095 gram, 70 cm lång. Inga tänder på gång, men BVC-ssk kollade i hans mun och det finns tandanlag i alla fall, troligen kommer han att få flera tänder på en och samma gång i både över- och underkäken. Härligt! Stackars liten i så fall. Hon kikade i hans öron också eftersom att han kliar sig så mycket vid öronen. Han har inget eksem i öronen men massor med öronvax. Härligt! Inget att göra något åt. Men det kan klia massor. Stackars lilla bebisen.

Junior har plötsligt fått massor av egen vilja. Hänger det ihop med att han förstår mer och mer att han och jag är skilda personer? Och att han faktiskt då kan bestämma vad han själv vill? Nu blir han galen och gråter och gnäller om han inte får som han vill. Han vill hela tiden vända sig på skötbordet, från rygg till mage, och blir GALEN om han inte får det. Jag måste numera sköta honom på golvet eftersom att risken för att han ska ramla ner från skötbordet är enorm. Han lägger sig ändå på magen och jag får nu lära mig att ta på honom blöja och kläder bakifrån.

Han åt sin första satsumas idag! Jag pillrade bort skalet på klyftorna och delade upp fruktköttet i mindre bitar. Junior tyckte att det var jättegott! Det trodde jag inte att han skulle göra! Han mumsade i sig nästan en hel liten satsumas till mellanmål. Bra. Och billigare än att köpa massa fruktpuréburkar som han ska trycka i sig.

Nu till den stora frågan och detta mysterium: Varför ska bebisar stoppa alla saker som INTE ska vara i munnen i munnen för att undersöka dem ordentligt när de samtidigt bara måste känna på allt som de SKA stoppa i munnen med händerna?
Hängde alla med här? Alltså. Leksaker, kläder, grus, löv och dyl. stoppas i munnen när en bebis hittar det. Bara måste smaka på det. Mat däremot, som SKA in i munnen är mycket roligare att kladda med med fingrarna. Där bara måste bebisen känna på det, smeta ut det på bordet och in i håret. Tur att det finns vaxduk.

Men varför? Vaffö är det på detta viset?

-mami-


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

mamiforlife

En blogg om livet som mamma till mina pojkar!

RSS 2.0