Teckenspråk för bebisar

Jag har försökt att lära junior teckenspråk. Det är inget skämt. Läste en artikel om att man kan lära bebisar enkla tecken så att de kan kommunicera istället för att gnälla. Är det något som jag tycker är jobbigt så är det gnäll. Och nu snackar vi inte lite "jag-är-trött-eller-hungrig-gnäll" utan mer "jag-har-tråkigt-kan-inte-leka-själv-gnäll". Det är det är det där tråk-gnället som sågar hål i öronen på mig. Som ger mig skavsår i hjärnans tolkningscentra för inkommane ljud. Orkar. Inte. Höra. På. Det.

Så jag blev så glad när jag hittade teckenspråksartikeln. Läste att många barn är frustrerade för att de inte kan berätta det de vill förmedla - och då blir det gnäll. Men så fort lilla Lisa, Tove och Kalle hade lärt sig att teckna så var allt frid och fröjd. Så. Jag försökte teckna när junior började gnälla: "är du törstig (tecken för dricka"?" "vill du dricka (tecken för dricka)?" Driiiiiiickaaaaaaaaaa (tecken för dricka)". Junior stirrar på mig med skeptisk blick. Börjar sedan gnälla igen. Försöker ge honom vatten. Ville absolut inte ha. "Är du hungrig? Vill du ha mat (tecken för äta)?" "Äääääätaaaaaaaa (tecken för äta)". Junior ville inte ha mat. Junior ville klättra på mig (kan inte tecken), busa med mig (kan inte tecken) och bita mig (kan inte tecken).

Så jag ger upp. Kan ändå inte tecknen för det som junior vill förmedla. Men tänk vad gulligt det skulle vara - en liten 7,5 månaders bebis som tecknar allt han vill, sittandes på golvet, alldeles lugn och harmonisk med sina små tecken. I miniformat.

Är inte det mesta i miniformat väldigt gulligt förresten?

-mami-


Kommentarer
A

Åh, men jag har precis vad ni behöver! Här kan du slå upp både "klättra", "busa" och "bita": http://130.237.171.78/fmi/iwp/cgi?-db=Digital%20version%20av%20Svenskt%20teckenspr%C3%A5kslexikon&-loadframes



;-)



(Och ja, allt i miniformat är supergulligt.)

2010-11-16 @ 22:37:27
URL: http://ringtail.wordpress.com
mami

Strålande! Nu ska vi bara lära oss hela arsenalen med tecken (vi vet båda att det inte kommer att ske)och sedan lära junior dem (kommer till följd av innehållet i första parentesen inte heller att ske). Perfa! ; P (Men tack för tipset!)

2010-11-17 @ 19:24:24
URL: http://mamiforlife.blogg.se/
H

Bevisligen gillar jag hundar i miniformat! ;) supergulligt! Hehe

2010-11-19 @ 09:14:06
URL: http://mangoraja.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

mamiforlife

En blogg om livet som mamma till mina pojkar!

RSS 2.0