Nattmålet

Vi var ju på föräldragrupp igår, jag och junior. Det var första träffen med gruppen som leddes av BVC-sköterskan, men det är samma grupp som träffats under graviditeten. Vi fick önska vad vi ville ha information om under barnens första år.

Sedan fick vi ta varsin bild som representerade olika situationer som man eventuellt kunde relatera till just nu. Det var bilder på föräldrar som kollade om barnet andades, mammor som stressade med barnvagnen och kollade på klockan, pappor som bytte blöjor på 27 sekunder, med mera. Det fanns också en bild på en bebis som lekte för sig själv på golvet medan mamman stod på alla fyra med rumpan i vädret och torkade spya på golvet medan pappan smög bakom med sneaky min och spanade in mammans ass och hade STÅND... Hur tänkte man när man gjorde den bilden? Det var faktiskt en pappa som valde den bilden (!) men han förstod ju det komiska i det och menade att det var grannen som smög på mamman... Skumt i alla fall att BVC förespråkar en sådan bild... stereotyp bild av mannen och kvinnan.

Jag valde en bild som visade en pappa som sov gott, en bebis som gjorde diverse ljud och en TOTALT utsliten mamma (med mina rynkor under ögonen) som med ångest i blicken kollade på klockan på nattduksbordet. Det tycker jag representerar mitt liv. Det är så illa med sömnen att jag knappt kan vakna på morgonen längre, jag försöker öppna ögonen men somnar i princip om tills junior gallskriker.

BVC-sköterskan sa tröstande: "Men du ska se att det blir bättre, snart hoppar han över sitt nattmål". Sitt nattmål. Inte SINA nattmål. Nattmål, singular.
Jag: "Hahahahahahahhahahhahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!! ETT nattmål??? Är du galen kvinna? Han äter MINST TRE gånger varje natt, dvs varannan timme tills vi vaknar"
BVC-ssk: "Oj då, är han VERKLIGEN hungrig då?"
Jag: "Eh...klart jag har provat med allt, med nappen, försökt tvinga honom att somna om men han gallskriker då tills han får mat. Det blir en kamp. En kamp som INTE är värd att ta där mitt på natten när man har fysikt ONT i kroppen för att man är så trött".

Hon förstod. Det skulle ändå bli bättre. Jag hoppas det. Längtar tills vi får ge honom välling på kvällen. Hoppas då innerligt att han ska sova en helt natt... EN HEL NATT. Låter overkligt.

Jag har fått tinnitus på ena örat. Låter som om nån har stoppat in bomull i örat och så surrar det. Irriterande. Är dock inte orolig eftersom att jag får detta varje sommar när jag jobbar extra hårt och sliter. Så det är stress-relaterat. Stresstinnitus. Oh yes.


Jag tycker att BVC borde satsa på lite mer instruerande bilder istället!

-mami-



Kommentarer
H

Uj uj.. låter slitsamt! Gah. Jag som älskar att sova.. undra om man skulle orka. Men det är väl bara att kämpa på när man väl är där. Hör att han har din ämnesomsättning ;D

2010-06-16 @ 19:26:39
URL: http://mangoraja.blogg.se/
mami

Ja, man har ju inte så mycket val... som mamma säger: "man orkar det man måste" och så är det väl... Ja, jag har också konstaterat att vi är två hungriga ätare jag och min son!! ; P

2010-06-17 @ 09:16:37
URL: http://mamiforlife.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

mamiforlife

En blogg om livet som mamma till mina pojkar!

RSS 2.0