En paus från allt

Igår tog vi en paus från allt vad babymojs heter och slappade ute hos mina kompisar och deras son som är 4 månader äldre än junior. Pojkarna börjar nu få lite behållning av varandra: Junior tittar med stora, beundrande ögon på allt vad hans äldre kompis gör, medan hans kompis tittar på junior med nyfikn blick och gärna grabbar tag i honom med sina starka små nypor. Än kan de ju inte leka med varandra, men junior är mycket mer nöjd när han har en kompis att titta på, "det händer lite" kan man säga. Istället för att bara glo på morsan och farsan hela dagen.

Jag och min väninna gick och handlade igår. Precis innan regnet kom. För igår regnade det. A lot. När vi var framme vid köpcentrat var vi svinnöjda för att vi hade hunnit dit innan regnet kom. Sedan öppnade sig himlen. Klockan var rätt mycket och vi var hungriga så vi kände inte att vi kunde stanna där för att vänta ut regnet. Så. Vi drog på oss de regntäta jackorna vi alla fall hade varit smarta nog att ta med oss (detta ska dock inte vi ta cred för, hennes man var den som såg till att vi fick med oss jackorna...) ; P och vi fulkomligt löpte hem i störtskuren. Det är en promenad på ca 20 minuter. Junior satt så gosigt i sin lilla vagn och plirade ut genom den lilla öppning som regnskyddet erbjöd. Och han började gallskrika. Han ville komma upp! Astråkigt i vagnen! Så han gallskrek av ilska hela vägen hem. Jättekul att höra på när man kämpar hem i porlande skyfall. När vi väl var hemma fick väninnans make ta ungarna och junior satt i hans famn och skrek av skratt när han busade med honom medan vi fick klä om och hänga alla kläder på tork. Då var han nöjd minsann.

På eftermiddagen kom en kompis till min väninna dit och vi grillade på kvällen. Jättetrevligt! Hon var barnfri denna helg så vi kunde turas om att roa de två småttningar som fanns på plats. Sällskapet tog ett glas vin eller två men jag vågade inte en smaka.... Har ju inte druckit på över ett år (!) och sover ju knappt så jag misstänker att jag skulle bli packad av att bara ta en klunk... Ska nog börja med lättöl när det väl är dags att förtära alkoholhaltigt igen. När vi skulle hem missade vi bussen, vilket resulterade i att junior var alldeles övertrött när vi väl kom hem. Han somnade i bussen och jag fick väcka honom och byta på honom när vi väl var hemma. Men det gick bra, han blev inte arg utan somnade om direkt. Sov skapligt, men inga fem timmar på långa vägar... Som vi hade bestämt dagen innan!

Idag är det tack vare gårdagens regn (?) riktigt behagligt i lägenheten. Sval luft strömmar in med hjälp av fläkten. Skönt! Idag har jag provat att ge 50/50 bröstmjölk och ersättning efter ett försklag från min far som min väninannas vänninna (krångligt) också tyckte var en bra idé. Junior hulkade faktiskt inte lika mycket. Visserligen bet han mest i nappflaskan och jollrade till att börja med. Det var mest som en lek för honom. När han förstos att detta var maten som erbjöds blev han mer frustrerad och arg. Denna gång handlade det mest om en maktkamp, han ville inte ha flaskan, men han var inte så äcklad av innehållet egentligen. Tillslut var ju maten kall och jag fick ge upp, men nu vet jag att om jag blandar och inte ger mig nästa gång så kommer det att gå bättre. Så. Måste hålla ut helt enkelt. Eller, ja, inte HELT enkelt. Men genomförbart.


-mami-


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

mamiforlife

En blogg om livet som mamma till mina pojkar!

RSS 2.0