Grym besvikelse

Suck! Blev så grymt besviken igår när jag fick mitt sedvanliga brev från babycenter angående min bebis utveckling. Tre månader nu, när skall bebisen börja äta? På BVC har vi ju hela tiden pratat om att helamma till 6 månader men att bebisen kan börja att SMAKA på mat (alltså inte byta ut hela mål mot mat) från 4 månaders ålder. På babycenter läser jag dock att man numera rekommenderar att vänta med smakportioner till 6 månaders för att minska risker för exempelvis allergier. Jaha. Jag vill ju så klart inte öka riskerna för allergier hos min lille plutt som redan nu visar starka tendenser att lida av allergiska besvär. Så. Detta innebär alltså att jag måste amma i 3 månader till, SEDAN ge junior smakportioner tillsammans med amningen och avvänja honom då så sakteliga... Vi snackar då amning i upp till 10 månader ju! NÄR ska man kunna få LITE egen tid då? Suck.

För övrigt är vi kvar hos mor och far i deras svala hus (det ska bli 30 grader i helgen, huh!). Smörjer junior morgon och kväll med diverse krämer så att han inte ska ha klåda.

Alla krämer som vi provat:
- Repair
- Locobase
- Miniderm
- Bepanthem
- Inotyol
- CCS hydrocortison 1 %
- Becur för barn
- Borago
- Babyolja

Ungen är hal som en ål.

Junior tuggar friskt på sin bitring! Kul! Han tuggar också friskt på mig när han blir ammad. Mindre kul! Tre gånger igår kväll fick jag säga: "AJ! Man får INTE bita mamma!" under amningen. Junior bara log. Vad är hemligheten, junior? ; P

-mami-





Kommentarer
A

Men helt ärligt? Skit i vad babycenter påstår! Att amning skulle skydda barn mot allergi har påståtts av amningsförespråkare i typ 15 år, men såvitt jag vet så finns det ingen forskning som direkt stöder det.



Jag förstår att du inte vill riskera att förvärra någon eventuell allergirisk hos honom, men rekommenderar ändå att du utnyttjar dina sjuksköterske-skills och kollar upp de senaste vetenskapliga artiklarna som skrivits om amning och immunförsvar och bildar din egen uppfattning. :-)

2010-07-03 @ 09:45:04
URL: http://ringtail.wordpress.com
mami

Jo det är väl smart... men VEM orkar sitta och göra en systematisk sökning på vetenskapliga artiklar om amning och allergier...? Ska höra med BVC-sköterskan, hon är rätt insatt i den senaste forskningen (som sig bör)! Funderar starkt på att ge honom att äta.. han verkar sugen på att smaka på maten!

2010-07-05 @ 17:06:55
URL: http://mamiforlife.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

mamiforlife

En blogg om livet som mamma till mina pojkar!

RSS 2.0