Bättre vid 8 månader

BVC igår. Killen väger 7070 g och är 64 cm lång. 42 cm i huvudomfång. 4 månader gammal. Växer precis på kurvan. Bra jobbat där! Så långt allt väl. Han har ju fortfarande eksem och bvc-sköterskan tyckte då att "det är ju dumt att börja med smakportioner nu" "han kan ju reagera med utslag och allergi då" "bra att vänta några månader till". "Men om du inte orkar mer... ja så klart KAN du ju ge något att äta... men det ÄR ju bra om du kan vänta". Undermening: Ger du honom något att äta är du självisk.

Jag frågade om han verkligen får i sig tillräckligt med mat eftersom att han fortfarande äter varannan timme och fick till svar att det är normaaaaaaaalt. Allt är så himla normaaaaaaalt. "Men hur länge ska han äta så ofta då?", undrade jag. "Det brukar bli bättre vid 8 månader", menade bvc-sköterskan som en tröst. 8 MÅNADER!!!! Det är ju en livstid. Jag försökte med teorin att han måste börja med smakportionerna nu för att han ska hinna lära sig att äta, eftersom att han är så seg med att lära sig att acceptera ersättningen. "Lugn, bara lugn! Om du introducerar smakportioner vid 6 månader så hinner han gott och väl lära sig äta tills han är 1 år", svarade bvc-sköterskan. 1 år!!!!! Ska vi hålla på så här i ett år!!!? Inte en chans. Men det är ju klart, är jag en SJÄLVISK mamma så ger jag ju honom något att äta nu. Det är ju upp till mig.

Självklart vill man inte ge sitt barn eksem. Självklart vill man att det ska ha det så bra som möjligt. Självklart kan man då INTE ge några j-a smakportioner innan bebisen är 6 månader. Är så urless på det här nu. Vet inte heller om junior är komjölksproteinallergiker eller inte. Han har ju blivit röd om munnen när han ätit ersättning med mjölk i, men blev röd om munnen idag när han smakade på mjölkfri ersättning också. Så han kanske slipper den allergin i allafall?

Att lära honom att äta babymojs ur flaska har visat sig vara en omöjlighet. Sist vi försökte (dä vi köpt mjölkfir ersättning) blev han så arg att han fick nässelutslag över hela magen. Stackars lilla bebis. Har aldrig sett något liknade. Däremot har vi prövat att ge på sked och det har funkat hyfsat. Igår var vi på Ikea och inhandlade pipmuggar som han kan dricka ur och han fullkomligt älskar dem! Så när han får babymojs i muggen så går det faktiskt riktigt bra. Har nog lyckats få i honom en matsked eller så.... Men han skriker inte, väser inte och får inga allergiska utslag av ilska. Så det får anses vara lyckat. Köpte också barnstolar till lägenheten. Köpte faktiskt två (efter inrådan från en erfaren mamma: svägerskans syster) så att juniors bebiskompisar som kommer på besök har en stol att sitta i då man ska äta. Smart!

Idag regnar det och jag är dyster. För att jag är så låst. Och för att jag aldrig kan sova mer än ett par timmar i stöten. Och för att jag har blivit så sliten av detta. Om jag är rynkig och grå nu, HUR kommer jag att se ut om ett par månader till? Ve och fasa. Värdsliga problem, jag vet. Men ändå.


Juniors underbara muggar från IKEA!

-mami-


Kommentarer
Y

Jag vet att det inte känns som någon tröst just nu, men det blir bättre! Tänk som jag: Det här är bara en kort tid av ditt liv (inte lika kort som förlossningen - men ändå kort i relation till en livstid) och snart är den förbi. Föräldrar borde ha medalj! kraaaam!

2010-07-30 @ 20:38:43
E

Tack för stödet.. det är sant, det ÄR en kort tid.. men när man är mitt i den är det som en evighet.. JA medalj, MINST! ; P

2010-07-31 @ 17:44:30
URL: http://mamiforlife.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

mamiforlife

En blogg om livet som mamma till mina pojkar!

RSS 2.0