LÄS!



Köp nyaste numret av Damernas Värld och läs denna artikel. Skrämmande men viktig läsning. Handlar om den antifeministiska rörelsens urspårning och risken med att samhället förlorar sin uttrycksfrihet genom självcensur eftersom att man kan bli hotad att bli våldtagen och mördad endast genom att skriva om jämställdhet.

Är det verkligen SÅ skrämmande att många kvinnor och män kräver ett jämställt samhälle? För mig är det.en gåta att man inte vill ha det. Men så är jag ju feminist (och därmed också manshatare, eller?) Vill dock klargöra att jag som feminist inte anser att man måste dela lika på allt för att det ska vara jämställt. Jag kan gärna städa om karln sköter bilen. Men det är viktigt att vi delar lika på tiden med barnen, lika rätt till att jobbet får vara viktigt (ja, jag vill också jobba heltid) och lika rätt till egentid och samma ekonomiska förutsättningar.

Men det är klart, är man då en person som alltid haft mest i plånboken och samtidigt haft mest egentid är det klart ofördelaktigt om någon vill komma och ta det ifrån en. Men, verkligheten kommer ikapp. Vill man leva en sådan tillvaro ska man leva ensam och ha hemhjälp. Oavsett om man är man eller kvinna.


Kommentarer
M

Jag håller med dig till 100 %...
Viktigast av allt är nog att båda parter har lika mycket egentid och tillräckligt mycket med "egna" pengar för att slippa förklara sina ev. oplanerade inköp och fikanotor. :-)

Stolt feministisk mamma!

2013-03-01 @ 21:18:16


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

mamiforlife

En blogg om livet som mamma till mina pojkar!

RSS 2.0