Som ett maratonlopp?

Man jämför ofta en förlossning med ett maratonlopp. Jag kan förstå att man försöker att hitta något som kan beskriva den enorma ansträngning och prestation som en förlossning innebär. Och visst, ett maratonlopp är säkert smärtsamt och sjukt ansträngande, men en förlossning bjuder på så mycket mer...
Profylaxkurserna menar att "du måste förbereda dig mentalt och fysiskt inför din förlossning. Du skulle väl aldrig delta i ett maratonlopp utan att ha laddat upp ordentligt innan?" Det finns dock några s m å skillnader mellan en förlossning och ett maratonlopp. Den viktigaste detaljen är att du oftast vet när du ska delta i ett maratonlopp. Så att du kan planera din träning, vila och kolhydratladdning innan för optimal effekt.
Så för att göra likheten mer realistisk föreslår jag att man hädanefter inte får veta exakt när maratonloppet äger rum. Man får istället ett beräknat datum men ska vara beredd på att det är helt normalt att loppet startar en vecka innan och två veckor efter, ungefär. Man vet inte heller vilken tid på dygnet loppet startar, utan man skall vara beredd på att bli väckt mitt i natten för att bege sig iväg. Alternativt börja springa precis när man gjort sig redo för att gå och lägga sig. Det är också viktigt att maratonlöparen tränar på både dagar och nätter innan beräknat maratonlopp, för att det är kroppens sätt att förbereda sig. Detta för att maratonlöparen skall starta loppet uttröttad och med träningsvärk. Extra realistiskt blir det om maratonlöparen under träningen inför loppet dricker cirka två liter vatten innan sänggåendet så att man får till de där nattliga kisseriturerna som stör sömnen på ett så uppiggande sätt.
Detta är bara några små justeringar som jag har funderat på i natt, mellan 03.00 och 04.00 då jag har legat med förvärkar och laddat upp inför maratonloppet, eller förlåt, förlossningen. Det finns säkert fler saker som skulle göra maratonloppet än mer likt en förlossning. Det andra alternativet är ju att man försöker att få förlossningen mer lik ett maratonlopp genom att erbjuda mamman ett faktiskt datum och en faktisk tid då hennes förlossning kommer att starta. Jag tror faktiskt att forskare skulle kunna anstränga sig mer för att ta reda på detta. Jag tror bara att förlossningen inte är ett speciellt prioriterat forskningsområde. Blir jag liggandes vaken i natt också kanske jag skulle passa på att maila vetenskapsrådet och föreslå ökade forskningsanslag gällande den här frågan?


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

mamiforlife

En blogg om livet som mamma till mina pojkar!

RSS 2.0