Recept på sirapslimpa

Och efter önskemål kommer nu mitt recept! Det går säkert att göra olika varianter av det, men så här gör jag.

2 st limpor:

50 g jäst för söta degar
50 g smör eller margarin
5 dl vatten
1 tsk salt
1 dl mörk sirap
1 dl vetegroddar
1dl havregryn (helst Gyllenhammars)
6 dl vetemjöl special (ca)
6 dl rågsikt (ca)

1) Smula ner jästen i en stor bunke. Smält smöret och blanda i vattnet. Värm till 37 grader.
2) Blanda ut jästen med lite av degvätskan. Tillsätt sedan resten av degvätskan.
3) Tillsätt salt, sirap, vetegroddar och havregryn. Blanda.
4) Blanda sedan i lika mängd vetemjöl special och rågsikt , ca 12 dl totalt. Degen skall vara lite kladdig nån börja släppa från bunkens kanter. Använd gärna degkrokar eller bakmaskin för att knåda degen, ca 5 min.
5) Jäs under bakduk ca 60 min.
6) Smörj två avlånga brödformar med smör. Dela upp degen i två delar. Knåda degen och platta sedan ut den något. Rulla sedan ihop den till en längd och lägg den med skarven nedåt i en av bakformarna. Gör likadant med den andra degbiten.
7) Jäs under bakduk ca 60 min. Sätt ugnen på 200 grader.
8) Grädda sedan bägge bröden i nedre delen av ugnen ca 35-40 min. Om bröden får för mycket färg kan man lägga en bit aluminiumfolie över mot slutet.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

mamiforlife

En blogg om livet som mamma till mina pojkar!

RSS 2.0